Témata na tento rok:
Autorská pohádka (do 4. 11.) – modernější příběhy s pohádkovými prvky, zápis uděláme společně
Příběh se zvířaty (do 19. 12.) – příběh o jednom či více zvířátkách, pohádkový i reálnější
Kniha dle vlastní volby (do 30. 1.) – próza nebo poezie (prosím, ne komiks či encyklopedie, to bude jindy) – můžete (nemusíte) se inspirovat seznamem
Komiks (do 3. 3.) – prosím nějaký kvalitnější…
Klasické pohádky (do 22. 4) – přečíst pohádkovou knihu, do zápisu popsat jednu vybranou pohádku
Příběh s dětským hrdinou (do 13. 6.) – příběh s jedním dětským hrdinou či s celou partou dětí
Ke každému tématu bude seznam literatury. Knihy, u kterých je hvězdička, máme ve škole, některé snad ještě dokoupím. Děti mohou vybírat ze seznamu, příp. si vybrat jinou knihu a poradit se se mnou, zda se hodí. U vlastní volby se radit nemusí.
Knihy můžete číst na střídačku s dětmi (např. jedna strana dítě, jedna strana dospělý). Do čtenářského deníku uveďte přibližný počet stran, které přečetlo dítě.
Děti mohou číst i další knihy nad rámec těch stanovených – ty uvedou do čtenářského deníku na první stranu (název – autor – hodnocení, počet stran, není třeba podrobný zápis).
Děkuji.
Tipy pro nácvik čtení:
- Vyspělí čtenáři mohou číst potichu, jen občas zkontrolujte, zda je v pořádku intonace.
- Ti, co čtou plynule, ale ještě nemají rozvinutou intonaci, mohou střídat tichou a hlasitou četbu.
- U dětí, které ještě trochu slabikují, prosím o hlasité čtení, můžete se s nimi střídat třeba po odstavci.
- Pokud děti dělají chyby nebo se často zarazí, ať si každý odstavec nejprve očima prohlédnou, vyhledají si složitější slova a nacvičí jejich čtení, pak teprve přečtou celý odstavec.
- Některé děti dávají přízvuk na špatnou slabiku (má být na první slabice, resp. u slov s předložkou na předložce). Zkuste trénovat na kratších úsecích.
- Pokud děti již pěkně plynně čtou, ale neintonují, mohou si prohlédnout nejprve každou větu nebo odstavec, odhadnout, jak se text bude vyvíjet (budou tam otázky, přímá řeč…) a pak číst nahlas s intonací.